در سفر با این وسیله نقلیه عمومی حداقل زمان رسیدن به مقصد مشخص است و مسافران مجبور نیستند ساعتها در ترافیک بمانند. اما متروی تهران بهخصوص در خط5 با مشکلات زیادی مواجه است و مسافران این خط برای رسیدن به تهران باید سختیها و مشقتهای بسیاری را تحمل کنند.
ازدحام بیش از حد در قطارهای مترو سبب میشود گاه مسافران مجبور شوند تا آمدن چندین قطار منتظر بمانند که بتوانند جایی برای سوار شدن پیدا کنند و در نهایت بهسختی و با تحمل فشارهای بسیار به مقصد برسند. از سوی دیگر قطارهای خط تهران-گلشهر بهشدت فرسودهاند و بهدلیل کمبود ناوگان، امکان تعمیرات اساسی آنها نیز وجود ندارد.
بههمیندلیل اکثر اوقات شاهد خراب شدن قطارها و ایجاد وقفه بین سرفاصله حرکت آنها در این خط هستیم که این امر خود بر شلوغی و ازدحام خط افزوده و مشکلات زیادی را ایجاد میکند. با وجود این بیشتر مسافران علت مشکلات متروی تهران را نمیدانند و تنها انتظار آنان این است که مشکلات هرچه سریعتر برطرف شده و آنها زودتر به محل کار یا منزلشان برسند.
موضوع اینجاست که قرار بود امسال حداقل 80واگن و 12لکوموتیو جدید وارد ناوگان مترو شود که بهدلیل مشکلات بانکی این برنامه دچار بحران شده، بهطوری که بیش از 2ماه است تجهیزات ساخت واگنهای مترو در گمرک مانده، اما امکان استفاده از آنها میسر نیست. بیش از 2ماه است که قطعات 32واگن 2طبقه خط تهران-کرج و برخی از قطعات واگنهای خطوط داخلی که باید در کارخانجات واگنسازی ساخته شوند و همچنین یکقطار خطوط درونشهری در گمرک، بهدلیل عدمتامین اعتبارات اسنادی متوقف ماندهاست.
دلایل توقف
مهندس هاشمی طی روزهای گذشته در گفتوگویی کامل و جامع جزییات مشکلات موجود در راه تزریق واگنهای خریداریشده به شبکه مترو را تشریح کرد. به گفته وی، سیستم بانکی چون اطمینان ندارد که در صورت ورود واگنها به ناوگان هزینه خرید آنها از سوی مترو تامین شود، از تمدید LC و تامین اعتبارات اسنادی خودداری میکند.
در این میان دولت و شهرداری باید بازپرداخت اعتبارات اسنادی را تضمین کنند تا واگنهای جدید از گمرک ترخیص شده و به خطوط وارد شوند. اگر مترو در بازپرداخت اعتبارات اسنادی تاخیر داشته باشد، سیستم بانکی متضرر میشود و با توجه به اینکه اعتبارات و وامهای قبلی مترو توسط دولت بهموقع پرداخت نشده، اکنون سیستم بانکی تضمین لازم برای تامین اعتبارات اسنادی جهت ورود واگنهای جدید به ناوگان را ندارند.
کاهش سرفاصله حرکت
مدیر عامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه 80درصد از مسافران خط5 مترو مستقیم از کرج به تهران میآیند و تعداد مسافران ایستگاههای بینراهی بسیار کمتر است، گفته: برای رسیدن به سرفاصله حرکت 5دقیقه در متروی تهران-کرج و کاهش تاخیرهای ناشی از خرابی واگنها و همچنین رسیدن به سرفاصله حرکت 2دقیقه در خطوط داخلی مترو، قرارداد خرید 160واگن دوطبقه، 38لکوموتیو و 455واگن معادل 65قطار برای خطوط داخلی شهر منعقدشد، اما با عدمتامین اعتبارات اسنادی برای ورود این واگنها و لکوموتیوها بهشدت دچار مشکل شدهایم.
نیاز مبرم مترو به واگنها
بهگفته هاشمی، خرید و ورود واگنها و لکوموتیوهای جدیدی که قرارداد آنها منعقد شده حدود 600میلیون یورو و یا به عبارتی حدود یکهزارمیلیارد تومان هزینه دربردارد که
بر این اساس طی 4سال سالانه باید برای ورود این واگنهای جدید به خطوط حدود 250میلیارد تومان هزینه شود. البته این هزینه تنها برای تامین واگنهای موردنیاز خط5 و خطوط داخلی موجود است و برای خطوط جدید مانند خط3 و 4 نیز باید واگنهای دیگری خریداری شود، اما متاسفانه عدمتامین اعتبارات اسنادی نگرانیهای جدی در این زمینه بهوجود آورده که از مسئولان درخواست داریم به این مشکل رسیدگی و برای حل آن اقدام کنند.
مشکلات بیواگنی
لازم است بدانید که هر قطار خط تهران-گلشهر بیش از 2هزار مسافر و هر قطار خطوط داخلی حداقل یکهزار و 500مسافر را جابهجا میکنند؛ حال خرابی یکقطار در مترو شبکه را با مشکل مواجه میکند و خرابی یکقطار بر کل شبکه تاثیرگذار است. بهعبارتی دیگر خرابی یکقطار به یکباره برای تعداد زیادی از مسافران در کل شبکه ایجاد مشکل میکند که همین موضوع یعنی ازدحام جمعیت در ایستگاهها و شلوغی بیش از حد که مطمئنا خدماترسانی مطلوب را تحتتاثیر قرار میدهد.
بدون امکانات، بیفایده است
مدیرعامل شرکت مترو با تاکید بر اینکه ما یا نباید مترو داشته باشیم و یا اگر داریم باید امکانات موردنیاز آن را تامین کنیم و این سیستم به هیچوجه بهطور ناقص قابلاداره کردن نیست، گفت: تامین واگنها و لکوموتیوهای موردنیاز مترو از توسعه خطوط ضروریتر و بااهمیتتر است و مسئولان باید توجه ویژهای به این موضوع داشتهباشند تا بهدلیل کمبود ناوگان و فرسودگی آن شاهد سطح پایین خدماترسانی و نارضایتی شهروندان نباشیم. مخاطبان مترو از ما انتظار خدماترسانی مطلوب دارند که این انتظار آنها بهحق است؛ حال اگر قرار باشد تاخیر و خدماترسانی نا مطلوبی داشته باشیم، اصلا کار نکنیم، بهتر است.
افتتاح ایستگاه جدید هم بیفایده
وی یادآور شد: خوشبختانه درحالحاضر مترو در بخش عمرانی و ساخت تونل و ایستگاه به حد بالایی از استاندارد رسیده و با سرعتی مثالزدنی در حال توسعه این ناوگان است. اما باید درنظر داشت، هنگامی که یکایستگاه جدید به بهرهبرداری میرسد نمیتوانیم به شهروندان در این ایستگاهها خدماترسانی نکرده و سرمایه و پول مردم بیاستفاده بماند.
از سوی دیگر خدماترسانی به صورت ناقص و با سرفاصله بسیار زیاد حرکت قطارها نارضایتیهایی را درپی دارد که تنها با ورود لکوموتیوها و واگنهای جدید و تقویت ناوگان قابلحل است.پس یا نباید ایستگاهی به ایستگاههای موجود اضافه کنیم یا اینکه هرچه سریعتر برای این نقیصه چارهای اندیشیده شود تا بتوانیم خدماترسانی خود را به شهروندان کامل و کاملتر کنیم.
تنها چاره، ورود قطارها
مهندس هاشمیدر پایان گفت: کمبود لکوموتیو و واگن در مترو نه تنها سبب میشود که در خدماترسانی در ایستگاههای جدید با مشکلات زیادی مواجه شویم، بلکه عامل بسیاری از مشکلات در کل خطوط میشود.
درحالحاضر ما برای برآورده کردن حداقل انتظار شهروندان و جلب رضایتمندی آنها از حداکثر توان قطار و واگنها استفاده میکنیم که خود این موضوع باعث فشار زیاد و کم شدن طول عمر تجهیزات میشود و در طولانی مدت هم میتواند از لحاظ مسایل اقتصادی و همچنین از نظر کیفیت خدماترسانی به ضرر مجموعه باشد.
البته خطوط ما امکان خدماترسانی بسیار بیشتر از این را نیز دارند، اما برای حل این معضل و استفاده از تمام ظرفیت ایستگاههای جدید نیازمند کمک و توجه دولت و مسئولین هستیم تا مشکلات ورود واگنهای جدید از سر راه برداشته شود و هرچه سریعتر شاهد افزایش و تقویت ناوگان مترو باشیم.
همشهری مسافر